تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه فایل های بهبود دهنده رتبه سایت

در این فروشگاه برنامه های کاربردی برای بهبود رتبه سایتتان در الکسا و گوگل و همچنین افزایش بازدید عرضه میگردد


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت

برچسب های مهم

آمار بازدید سایت

پیوند ها

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 69
  • بازدید دیروز : 108
  • بازدید کل : 79198

ارتباط بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی


هدف از این پایان نامه ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و بررسی رابطه آن با اثربخشی سازمانی در گمرک جمهوری اسلامی ایران جزیره کیش می باشد
دسته بندی مدیریت
بازدید ها 14
فرمت فایل doc
حجم فایل 227 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 140
ارتباط بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر
 
 

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش مدیریت استراتژیک

ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و بررسی رابطه آن با اثربخشی سازمانی

(مطالعه موردی: گمرک جمهوری اسلامی ایران- جزیره کیش)
 
 
 
 
 
 
 
  چکیده:
امروزه سازمانها در یافته اند که هیچ چیز به اندازه دانش نمی تواند آن ها را در دنیای رقابتی نگهدارد، لذا بیش از هر چیز کارکنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه سازمان مورد توجه قرار گرفته اند، مدیریت دانش به عنوان ابزاری که می تواند دانش موجود را گرد اوری کرده و نظم و پویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد اهمیت یافته است. لذا در این پژوهش پژوهشگر رابطه بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی را در گمرک کیش بررسی کرده است.
 
 بدین منظور دو فرضیه اصلی تدوین شده است که فرضیه اول به بررسی وضعیت مدیریت دانش در گمرک پرداخته است و در فرضیه دوم که به چهار زیر فرضیه تقسیم می شود به بررسی رابطه بین مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی پرداخته است.  برای انجام این پژوهش از پرسشنامه ای که شامل 30 سوال که دارای پایایی با آلفای کرونباخ89 /0  برای مدیریت دانش و 88/0 برای اثربخشی سازمانی بود استفاده شد. 
 
جامعه آماری پژوهش کارکنان گمرک کیش بود که 50 پرسشنامه در گمرک توزیع و جمع آوری شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده‌ها در این پژوهش از روشهای آما‌ری توصیفی(محاسبه فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی( آزمون tو ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده است. که در نهایت با توجه به نتایج، فرضیات پژوهش مورد تایید قرار گرفت. بدین صورت که بین فرایندهای مدیریت دانش و  اثربخشی سازمانی رابطه معناداری  و مثبت وجود دارد. 
 
 
 
 
کلید واژه‌ها:
مدیریت دانش
اثربخشی
اثربخشی سازمانی
                                                                             
 
 
 
 
 
مقدمه:
 امروزه در سازمانها، «مدیریت دانش» موضوعی مهم وحیاتی می باشد وبا بکارگیری سیستمهای مدیریت دانش می توان مزیت رقابتی بلند مدت را استمرار بخشید. در دسته بندی نظریه‌های بعضی از صاحبنظران کسب وکار، دهه 1980، دهه«جنبش کیفیت»، دهه 1990، دهه مهندسی مجدد ودهه 2000 هم دهه«مدیریت دانش» معرفی شده است. امروزه در همه سازمانها، از مسئله حرکت در جامعه دانش محور بحث می شود. با پیدایش تکنولوژی نوین و نفوذ آن به جنبه‌های مختلف زندگی انسان، پارادایم هایی جدید مطرح شده و زندگی بشر کاملا تحول یافته است. در چنین موقعیتی، سازمانهابرای دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ خود در محیطی متغیر به استفاده از ابزارهای نوین مدیریتی و روشهای جدید روی آورده‌اند. از این رو، مدیریت دانش همچون یک نگرش نوین در سازمانها منظور می‌شود.
 
 اصول مدیریت دانش در علوم مدیریت، موضوعاتی مختلف را شامل می‌شود.دلیل ایجاد این نگرش هم انتقال سیستمهای اقتصادی صنعت مدار به جامعه‌های مبتنی بر دانش وتوسعه اقتصاد دانش محور می‌باشد. در واقع« دانش و سرمایه فکری»، پایه و اساس شایستگی‌های اصلی و نیز راهبردی برای عملکرد بهتر می‌باشد. در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، هم توجه به دانش موجود و استفاده موثر از آن و هم ایجاد ساختاری برای استفاده از دانش نوین اهمیت بسیار دارد. سازمانها باید به همه این امور توجه داشته باشند، زیرا مدیریت دانش همچون یک استراتژی کاری، همزمان،در کل سازمان عمل می‌کند و ابزار پیشرفت برنامه کلی یک سازمان محسوب میشود. این ابزار در سازمان قدرت ایجاد می‌کند تا چالش‌های بیرونی را برطرف سازد. پیتردراکر عقیده دارد «راز موفقیت سازمانها در قرن21 همان مدیریت دانش است». بنابراین، در سازمانهای هزاره سوم اجرای «مدیریت دانش» ضروری شده و موسسات باید با برنامه‌ریزی برای اجرای آن اقدام کنند.
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده                                                                                                                     1    
مقدمه                                                                                                                      2    
فصل اول کلیات پژوهش                                                                                              4
مقدمه                                                                                                                      4
1-1موضوع تحقیق                                                                                                      4       
2-1بیان مسله تحقیق                                                                                                    4
3-1سوالات تحقیق                                                                                                                 6
4-1 ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق                                                                              6
5-1 اهداف پژوهش                                                                                                     7
6-1 فرضیات پژوهش                                                                                                   8
1-7 متغییرهای تحقیق                                                                                                   8
1-8  قلمرو تحقیق                                                                                                       9
1-9 مدل تحقیق                                                                                                          9
1-10 تعریف کلید واژه                                                                                                 10        
                                                                                     
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق                                                                             12 
مقدمه                                                                                                                      13
1-2 مبانی نظری و  پیشینه  پژوهش                                                                                  13

1-1-2 زمینه های شکل گیری مدیریت دانش                                                                      13

2-1-2  تعریف دانش                                                                                                   15
3-1-2 دانش کانونی و ضمنی                                                                                         16
4-1-2 به کارگیری دانش                                                                                              18
5-1-2 سلسله مراتب دانش                                                                                            18
6-1-2 مدیریت دانش از دیدگاه های مختلف                                                                      19
7-1-2 تعاریف بر پایه فرایندهای مدیریت دانش                                                                  20
8-1-2 تعاریف استراتژیک یا مدیریت محور                                                                       21
9-1-2 تعاریف فناوری محور                                                                                         21
10-1-2 تعریف بر اساس دانش سازمانی و جمعی                                                                21

11-1-2 ارائه یک چهارچوب مفهومی برای مدیریت دانش                                                      22

معرفی چهارچوب مفهومی مدیریت دانش                                                                           23

12-1-2 تعاریف فرایندهای اصلی مدیریت دانش                                                                  25
13-1-2 عناصر بنیادی عملی مدیریت دانش                                                                        28
اهداف دانش                                                                                                              28
14-1-2 چرا مدیریت دانش                                                                                           29

15-1-2 عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش                                                                     30

16-1-2 تجزیه و تحلیل شکست پروژه مدیریت دانش                                                           31

2-2 اثربخشی سازمانی                                                                                                  31
1-2-2 اثربخشی سازمان                                                                                               32
2-2-2 محاسبه اثربخشی                                                                                               33
3-2-2 عوامل موثر بر اثربخشی                                                                                       35
3-2 تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی                                                                          36
 
فصل سوم : روش تحقیق                                                                                               40
مقدمه                                                                                                                      41
1-3 روش تحقیق                                                                                                        42
2-3 قلمرو تحقیق                                                                                                       42
3-3 قلمرو موضوعی تحقیق                                                                                           42
4-3 قلمرو زمانی                                                                                                          42
5-3 قلمرو مکانی                                                                                                        42
6-3 جامعه آماری مورد مطالعه                                                                                       42
7-3 نوع پژوهش                                                                                                        43
8-3 ابزار جمع آوری داده های پژوهش                                                                             43
9-3 تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش                                                                            45
1-9-3 اعتبار و روایی                                                                                                  45
2-9- 3 قابلیت اعتماد یا پایایی                                                                                       45
10-3 روش اجرا                                                                                                        45
11-3 روش تحلیل داده ها                                                                                            46
محدودیتهای تحقیق                                                                                                     47
 
فصل چهارم: یافته های پژوهش                                                                                       48
1-4 ویژگیهای نمونه مورد مطالعه                                                                                    50
2-4 بخش دوم: بررسی و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه                                                  53
آزمون خی دو                                                                                                            56
بررسی فرایندهای مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی                                                             60
بررسی فرضیات تحقیق                                                                                                 64
 
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری                                                                                     71
5-1 خلاصه یافته ها                                                                                                    72
5-2 بحث و نتیجه گیری                                                                                               75
5-3 پیشنهادهای پژوهشگر بر اساس یافته های پژوهش                                                          76
5-4 پیشنهاد برای پژوهش های آینده                                                                                78
فهرست منابع و ماخذ                                                                                                   79
 
 
فهرست جداول
      
جدول 1-2 کانون های هشت گانه اثربخشی                                                                        34
جدول 1-3 طیف لیکرت                                                                                               44
جدول 2-3سوالات مربوط به متغییرها در پرسشنامه                                                               44
جدول 1-4 جنسیت افراد  نمونه مورد  بررسی                                                                     50
جدول 2-4 تحصیلات افراد  نمونه مورد  بررسی                                                                  51
جدول 3-4میانگین سنی افراد در شغل و سازمان خود                                                            52
جدول 4-4 بررسی فراوانی هر گزینه و نتایج آزمون خی دو                                                     54

جدول5-4 وضعیت ارزیابی مولفه های مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی                                   60

جدول 6-4 بررسی فرضیه ها                                                                                          64
جدول 7-4 بررسی فرضیه ها                                                                                          68

جدول 8-4 بررسی رابطه بین مولفه های مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی                                 69

جدول 1-5 مقادیر میانگین متغییرهای مدیریت دانش                                                              73
جدول 2-5  مقادیر میانگین متغییر اثربخشی سازمانی                                                              73
جدول 3-5 بررسی رابطه بین مولفه های مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی
 
 
 
فهرست نمودار
 
نمودار 1-2 سه انقلاب وتغییر اساسی دانش                                                                         14
نمودار 2-2 سلسله مراتب دانش                                                                                      19
نمودار 3-2 دیدگاه انسان گرای مدیریت دانش در مقابل دیدگاه فناوری گرا                                   20
نمودار 4-2 چهارچوب پرابست                                                                                       23
نمودار 5-2 چهارچوب مفهومی مدیریت دانش                                                                     24
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 523

مطالب تصادفی

  • معرفی آموزش سایت j71
  • دستور العمل جامع رنگ - مورد استفاده در پروژه ها
  • دانش خانواده و جمعیت - ویراست دوم پاییز 96 - پیام نور همراه سوالات تستی و جواب
  • 10 نکته کلیدی در خرید خودروی دست دوم - حاصل تجربه 10000 کارشناسی خودرو - 7ص pdf
  • عملیات اجرای خطوط لوله (piping) فاز 15 و 16 عسلویه - pdf 155صفحه

برنامه افزایش دهنده بازدید سایت